En flabet film om fandenivoldske kvinder

The Favorite er et elegant, eksperimenterende og flabet periodedrama om tre fandenivolske kvinder, som giver samtidens forestillinger om den pæne og anstændige kvinde fingeren og i stedet bander, drikker, slår og æder fondantkager, til de brækker sig – fordi de kan. Filmen er en (u)charmerende hyldest til kvinder, som er ligeglade med, hvad andre tænker om dem.

Af Jasmin Anton
Februar, 2019

The Favorite er spået til at blive en af årets største film i 2019, og den har indtil videre ikke skuffet i Hollywood. Filmen er nemlig nomineret til ikke mindre end ti Oscar-statuetter i forbindelse med årets prisuddeling, hvor de tre hovedrolleindehavere Olivia Colman, Emma Stone og Rachel Weisz, hver især er nomineret for deres præstationer. Det er dog ikke de mange nomineringer i sig selv, der gør, at The Favorite er værd at tage en tur i biografen for. Det er derimod det faktum, at filmens fremstillinger af storbandende og voldelige kvinder er blevet varmt modtaget i en filmindustri, hvor #TimesUp og #MeToo har slået tonen an de seneste år, der gør filmen bemærkelsesværdig.

Kompliceret trekantsdrama

The Favorite foregår i begyndelsen af 1700-tallet, hvor England ligger i krig mod Frankrig. Dronning Anne ønsker, at en fredsaftale skal indgås mellem de to lande, men hun overtales til at lade krigen fortsætte af sin gode veninde Sarah Churchill, spillet af Rachel Weisz. Lady Sarahs indflydelse hos dronningen bliver imidlertid sat på prøve, da Sarahs kusine Abigail Hill, spillet af Emma Stone, ankommer til slottet for at søge arbejde.

The Favorite er sprængfyldt med sort humor, sjofle bemærkninger og satiriske indslag, som i høj grad leveres af dronning Anne. Hun stod for de fleste af mine grineflip i biografen, fordi hun er alt andet, end hvad man forventer af en dronning

Som nyansat tjenestepige i hoffet observerer Abigail jævnligt Sarah og erfarer, at vejen til indflydelse går gennem dronningen. Herfra går der ikke lang tid, før Abigail giver Sarah kamp til stregen om dronningens gunst. Selv kan dronningen ikke vælge sig en favorit blandt de to kusiner, og de tre kvinder vikles inden længe ind i et kompliceret trekantsdrama, hvor tre er én for mange.

Kvinder, kager, krebsdyr og kaniner

The Favorite er sprængfyldt med sort humor, sjofle bemærkninger og satiriske indslag, som i høj grad leveres af dronning Anne. Hun stod for de fleste af mine grineflip i biografen, fordi hun er alt andet, end hvad man forventer af en dronning. Dronning Anne er hverken sofistikeret, elegant, majestætisk, ansvarsfuld eller velinformeret.

De mest uforglemmelige scener med dronningen er, når hun sætter sine sytten kaniner løs i sit kammer, spørger Abigail om de skal opdrætte en hummer og spiser af en blå fondantkage med hvid glasur, indtil hun brækker sig, blot for at spise videre bagefter.

Derimod er hun overbevist om, at den igangværende krig mod Frankrig er endt for længst, og hun lader sig klæde på – og af – af Lady Sarah og Abigail, som kører hende rundt i kørestol, fordi hun har et dårligt helbred. Desuden gør hun sjældent noget ud af sig selv, og når hun endelig gør, får hun ofte at vide af Lady Sarah – og det er uden omsvøb – at hendes makeup får hende til at ligne en grævling.

De mest uforglemmelige scener med dronningen er, når hun sætter sine sytten kaniner løs i sit kammer, spørger Abigail om de skal opdrætte en hummer og spiser af en blå fondantkage med hvid glasur, indtil hun brækker sig, blot for at spise videre bagefter. Skuespilleren bag Dronning Anne, Olivia Colman, udtaler i et interview med The Independent, at det er befriende at spille en rolle, hvor hun ikke behøver at se godt ud eller opføre sig pænt:

“I much prefer these sorts of roles because there is no pressure to be something you are not, and I am obviously not glamorous (…) For Anne, I wasn’t meant to look nice or be nice, and it was liberating and brilliant. I find it more embarrassing to try to look good.”

For Colman, som allerede er blevet belønnet med en pris for sin præstation som dronning Anne til årets Golden Globes-uddeling, rummer dronningen et frigørende potentiale, fordi hun ikke forsøger at leve op til samfundets forventninger om, hvordan en kvinde skal se ud, opføre sig eller bruge sin tid. I stedet gør dronning Anne det ”ukvindelige” kvindeligt og det “ucharmerende” charmerende med sin hang til kager, krebsdyr og kaniner.

Blod, betændelser og brandsår

The Favorite er som et idyllisk maleri, der er blevet overhældt med store klatter af tilfældig maling, således at det smukke blandes sammen med det grimme. Slotshaven, slottet og den royale elites tøj emmer af luksus og velstand, men erotiske malerier, vulgært sprog, ucensureret vold, blod og brandsår gennemvæder bogstaveligt talt den pæne og polerede overflade. For eksempel brænder Abigail sine hænder i køkkenet, dronning Anne må døje med betændte ben, og Lady Sarahs ansigt bliver flænset som følge af en bevidstløs ridetur gennem skoven. Blodet, brandsårene og betændelsen er en del af et flydende og kropsligt billedsprog i The Favorite, hvor budskabet er, at intet er for grimt til at blive vist, og at kropsvæsker er naturlige – også hos kvinder.

Blodet, brandsårene og betændelsen er en del af et flydende og kropsligt billedsprog i The Favorite, hvor budskabet er, at intet er for grimt til at blive vist, og at kropsvæsker er naturlige – også hos kvinder.

Matriarkalsk monarki

I The Favorite er det kvinderne, der sætter dagsordenen, mens mændene blot er perifere og overflødige brikker i kvindernes interne magtspil. Sagt på en anden måde konstruerer The Favorite et matriarkalsk monarki og indsætter et kønsopdelt skel, som er mest fordelagtigt og flatterende for filmens kvinder. Det kommer til udtryk ved, at dronning Anne, Lady Sarah og Abigail betror sig til hinanden politisk og privat, følelsesmæssigt og seksuelt, og kun ser potentielle allierede og reelle trusler i hinanden, fordi mændene ikke giver dem tilstrækkeligt modspil. De tre matriarker bestemmer slagets gang mod Frankrig, drikker sig stangstive til selskabsfester, forfører mænd, maler overskæg på sig selv og parodierer de adskillige mænd, som er mere interesserede i at nedlægge kvinder og afholde gåsevæddeløb samt tomatkast end at varetage samfundets interesser.

Man bliver en feministisk oplevelse rigere af at se The Favorite, fordi filmen fremhæver en historisk tid, hvor kvinder stod ved roret, og fortæller en historie om tre fandenivoldske kvinder, som tager pis på samtidens polerede glansbillede af elitær etikette, heteronormativitet og kønsroller.

The Favorite er en elegant, excentrisk og flabet film, hvor de forskellige lag går op i en højere enhed, fordi hver en detalje er gennemtænkt – lige fra kombinationen af et højtideligt setup og et ucensureret plot til den sorte humor og de raffinerede replikker. Man bliver en feministisk oplevelse rigere af at se The Favorite, fordi filmen fremhæver en historisk tid, hvor kvinder stod ved roret, og fortæller en historie om tre fandenivoldske kvinder, som tager pis på samtidens polerede glansbillede af elitær etikette, heteronormativitet og kønsroller.

The Favourite (2018) 20th Century Fox
Instruktør: Yorgos Lanthimos
Medvirkende: Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, Mark Gatiss