Folk skaber klæder, der skaber folk

ANBEFALING: Udbrud! har set dokumentarfilmen Suited fra 2016 om den lille skrædderbutik Bindle & Keep, der har specialiseret sig i at sy tøj til mennesker, der tilhører LGBTQ-miljøet.

Af Maria Busch
Januar 2019

I New York ligger der en lille skrædderbutik med navnet Bindle & Keep, der danner rammen om denne perle af en dokumentarfilm, som kan ses på HBO. Og det er ikke en hvilken som helst skrædderbutik. Indehaveren af Bindle & Keep, Daniel Friedman, havde oprindeligt tænkt sig at sy tøj til rige mænd fra Wall Street, men det var før, han mødte Rachel Tutera – eller Rae, som han nu hedder – som for tre år siden kom ind i Daniels butik for at få syet et jakkesæt.

Det skulle blive en livsændrende begivenhed. Rae, der i dag har fået foretaget en kønsskifteoperation og er gift med en biologisk født kvinde, havde aldrig før følt sig så godt tilpas i sin krop, som da han prøvede sit jakkesæt fra Bindle & Keep. Han overtalte Daniel til at tage ham i lære i sin skrædderbutik. Det var startskuddet på en rejse for dem begge, hvor deres opfattelse af tøj gennemgik en transformation fra modefænomen til kønsidentitetsfænomen.

Som Daniel siger i dokumentaren: “Det handler om at have det godt i sin krop, især når folk har kæmpet hele livet og endelig ifører sig noget, der passer dem. Noget der passer dem på en måde, de altid har drømt om. Så er det ikke længere mode.”

Øjnene der ser

Seks kunder, Derek, Everett, Mell/Mellissa, Aidan, Jillian og Grace, fortæller i Suited deres private historie, og vi følger dem på deres rejse mod en omfavnelse af deres kønsidentitet med det skræddersyede tøj som katalysator.

Vi deler private øjeblikke med hovedpersonerne. Intime, grænsende til det voyeuristiske. Her taler jeg ikke om, at vi følger Derek på hospitalet, da han skal gennemgå sin kønsskifteoperation. Jeg taler ikke om, at vi ser Aidan nervøst kramme sit medbragte tøjdyr, da han med sin bedstemor har det første møde med skrædderne. Og jeg taler heller ikke om, da vi ser Everett fortælle, hvordan han ved sin første jobsamtale er blevet vejet og fundet for let, fordi han er transkønnet.

Det er rørende at se, hvordan tøj kan have så dybtgående en virkning. Hvordan det positivt påvirker personernes følelse af, at deres udseende endelig afspejler deres kønsidentitet.

Jeg taler derimod om de øjeblikke, hvor vi får lov at se hovedpersonerne gennem deres egne øjne, når de kigger sig selv i spejlet iført deres nye, skræddersyede tøj. Det er rørende at se, hvordan tøj kan have så dybtgående en virkning. Hvordan det positivt påvirker personernes følelse af, at deres udseende endelig afspejler deres kønsidentitet.

Tøjets sprog

Det giver en helt ny betydning til det gamle mundheld om, at klæder skaber folk. Et mundheld, der fortrinsvis associeres med tøjets magt til at signalere, hvilken social klasse vi tilhører. Den amerikanske forfatter Mark Twain udtrykker det formfuldendt i citatet: “Klæder skaber folk. Nøgne mennesker har ingen eller lille indflydelse på samfundet. “

Alt tøj er bærere af særlige konnotationer og er dermed med til at definere os, vores plads i verden og andres anskuelse af os. Noget tøj giver adgang til særlige muligheder, andet lukker for adgangen. Tøj kan således bruges til at fortælle andre, hvilken magt og indflydelse, vi har i samfundet. Alt tøj er bærere af særlige konnotationer og er dermed med til at definere os, vores plads i verden og andres anskuelse af os. Noget tøj giver adgang til særlige muligheder, andet lukker for adgangen. Dokumentaren viser os, at skrædderne hos Bindle & Keep syr tøj, der giver adgang til muligheder – ikke til en særlig økonomisk og social status, men til en omfavnelse af ens kønsidentitet.

Alt tøj er bærere af særlige konnotationer og er dermed med til at definere os, vores plads i verden og andres anskuelse af os. Noget tøj giver adgang til særlige muligheder, andet lukker for adgangen.

Tøj får herved en yderligere kraft. Fra at cementere eller illudere social status, bliver den en transformerende kraft, der fuldender det enkelte menneskes stræben efter en særlig kønsidentitet. Og får personen til endelig at føle sig hjemme i sin krop. Dette aspekt afspejles på poetisk vis i Daniels forklaring på forretningens navn: “Vores navn er en idé, et mål. Byltstokken [the bindle stick red.] tilhører den rejsende, den søgende, for hvem verden altid er i bevægelse, altid ligger forude. Vores “keep” er vores hjem, vores destination, det sted, hvor vi kan lægge vores bylt fra os.

Folk der skaber klæder, der skaber folk

Man kan hævde, at de mennesker, der fortæller deres historier i Suited tilhører den økonomisk bedrestillede del af den amerikanske befolkning. At de derfor befinder sig i en situation, hvor de, uagtet de sorger, bekymringer og forhindringer, der stadig manifesterer sig, når ens kønsidentitet ikke følger samfundets normer, har mulighed for at købe sig til tøjets transformerende kraft. Det er desværre et livsvilkår i samfundet, hvor der er stor økonomisk ulighed. Som i alle livets forhold, er det altid nemmere at udholde livets modgang, når man rejser på første klasse. Jeg ville gerne have set dette aspekt repræsenteret i dokumentaren, men det er ikke dens ærinde. Filmen zoomer ind på en fraktion af vores virkelighed. Den er en lille, fin og øm beskrivelse af folk, der skaber klæder, der skaber folk.

Dokumentar: Suited. Spilletid: 75 minutter. Producere: Lena Dunham og Jenni Konner. Instruktion: Jason Benjamin. Årstal: 2016. Udbyder: HBO.

L