Sandhedens streg om det hellige moderskab

Er det altid så perfekt, som det ser ud inde bag overfladen, hos de lækre instamoms på barsel, der poster lækre instababyer og flade maver med bløde flødefiltre? Hos Line Kjeldsen Jensen er det i hvert fald ikke. Hun har nu samlet sine barselsillustrationer og bedrevet en herlig, ærlig og ikke mindst humoristisk grafisk bog om sin kaotiske tid på barsel, hvor det hver dag starter forfra.

Af Carla Rafaella Gianetti
Maj 2017

En nyfødt baby. En trodsig to-årig. En typisk teenager. En rockstjernemand, der konstant er på turné. En skadet fod. Et hjem, der sejler. Søvnløse nætter og lange ammepatter. De lange gåture om søerne med barnevognen og café latten er der ikke meget af i Line Kjeldsen Jensens barselsverden. Hendes fod vil nemlig ikke som hun vil. Så mens hun bogstavelig talt er lænket til en sofa, i  en stillestående verden med baby, finder hun et åndehul og begynder at tegne sig igennem en kaotisk og triviel trummerum og poste illustrationerne på Instagram.

Line Kjeldsen Jensen har nu, på sine følgeres opfordring, samlet sine illustrationer med tilhørende tekster og morsomme hashtags og kombineret dem med egne fotografier, hvilket er blevet til en fin lille humoristisk og ærlig bog om barselslivets bagsider.

En klumpfodet hverdag

1-2-3 pres! Vi starter i en rød stue i en sofa, hvor den lille nye bliver født. Herefter ændres alting. En ny hverdag starter nu for Line Kjeldsen Jensen. En hverdag, hvor det konstant starter forfra.

Den lille bog, Hver dag starter det forfra, er en slags graphic novel, står der på forsiden. Bogen er udstyret med en lille karakteroversigt, hvor man som læser bliver præsenteret for de medvirkende: rockstjernefaren, de tre børn, hende selv – præsenteret som heltinden – og sidst men ikke mindst – foden, der gør, at Line Kjeldsen Jensens verden er blevet en anelse mindre. Hun kan nemlig pludselig ikke støtte på foden. Og foden bliver et slags symbol på, at det nogle gange kan være en klods om benet at få de pokkers dejlige – men til tider også krævende – børn. Et symbol på, at kroppen ikke længere er fri, men, at netop mange kvinder føler sig lænket og savner friheden, når de er tvunget på barsel.

“For det er ikke den billedskønne hverdag med overskudsmoren, der står med nybagte boller og den flade og veltrænede mave, der bliver skildret! Tværtimod er det et ærligt kvindebillede i humorfyldte scenarier, der skildrer en antiheltinde i et kaos og en følelsesmæssig ensomhed, mange kvinder kan spejle sig i.”

Friheden over den krop som er blevet taget fra dem og som nu er blevet reduceret til en hjemmegående husmor.

Line Kjeldsen Jensen er ikke bange for at illustrere følelsen af denne klumpfodede hverdag, hvor man som kvinde indimellem føler sig forbigået og blot en skygge af sig selv. Følelsen af, at man er ved at sygne hen, mens alle andre lever det fede liv – inklusiv ens egen partner. Derfor er Line Kjeldsen Jensen i den grad en heltinde, når det i hendes hverdag dag efter dag i bogen starter forfra. For det er ikke den billedskønne hverdag med overskudsmoren, der står med nybagte boller og den flade og veltrænede mave, der bliver skildret! Tværtimod er det et ærligt kvindebillede i humorfyldte scenarier, der skildrer en antiheltinde i et kaos og en følelsesmæssig ensomhed, mange kvinder kan spejle sig i. 

Illustratoren giver os et indblik i en virkelighed, hvor moderskabet ikke altid lige er så nemt. Sandheden om det glorificerede moderskab er set gennem tegnerens pen, en kamp, hvor kvinder er fyldt op til halsen med huslige gøremål og barnegråd, hvor man nogle gange bare må holde sig for ørene

Kampen om at kunne trække vejret

I Line Jensen Kjeldsens barselsverden handler det mest af alt om kampen om at få lov til at være sig selv. En kamp, hvor man, samtidig med følelsen af at være overflødig og blive taget for givet, er nødt til at finde sig et åndehul, hvis man skal overleve. Line Kjeldsen Jensen åndehul bliver papir og pen og hendes herlige streg.


Der er et superfint flow i bogen, som i en lineær fortælling, gennem befriende og humoristiske illustrationer og hashtags, skildrer en ufiltreret hverdag, hvor man som læser føler sig set og ramt. Line Kjeldsen Jensen giver sine læsere en følelse af, at man ikke er den eneste i verden, der ikke har det perfekte liv – hvilket man indimellem godt kan blive i tvivl om, når man scroller ned igennem sit newsfeed og konstant bliver mødt med sødmefulde og kvalmende lækre insta-moments.

“Line Kjeldsen Jensen vender moderskabet på vrangen og viser billeder af den uskønne hverdag. Hun tegner med en medrivende selvironi et rammende og samtidig kritisk billede af de strukturelle normer, der følger moderskabet.”

Line Kjeldsen Jensen vender moderskabet på vrangen og viser billeder af den uskønne hverdag. Hun tegner med en medrivende selvironi et rammende og samtidig kritisk samtidsbillede af de strukturelle normer, der følger moderskabet. Det er stadig i 2017 kvinden, der som oftest tager al barslen! Hun udstiller ærligt og kærligt manden, der er mere på turné for at kunne forsørge familien end hjemme hos børnefamilien. En kritisk stemme, der er pakket ind i en herlig, befriende og selvironiserende streg.

 

Vaskeægte Insta-mom illustrerer tabuer

Line Kjeldsen Jensen sætter genialt streg og ord på nogle tabubelagte følelser, som mange kvinder kan have svært ved at italesætte. Derfor er det så befriende, at der endelig er kommet en humoristisk bog, der illustrerer den trivielle og kedsommelige hverdag, det også kan være at være på barsel.

“Line Kjeldsen Jensen samler gennem hashtags og streg bogens narrative fortælling til en personlig, rammende lille, poetisk og grafisk bog om at være på barsel. Om hvor svært det kan være og tabuerne omkring det.”

Man får sympati med den lille elskværdige familie, og selvom man har lyst til at dømme den fraværende rockstjernefar, kan man ikke lade vær med at holde en lille smule af ham. Jo længere man kommer ind i bogen, jo mere formår hun nemlig at få karaktererne til at vokse på en. Line Kjeldsen Jensen samler gennem hashtags og streg bogens narrative fortælling til en personlig, rammende lille, poetisk og grafisk bog om at være på barsel. Om hvor svært det kan være og tabuerne omkring det. De ambivalente følelser, der opstår i en lykkelig tid, der nogle gange bare er fyldt med ble, amning og madning. Søvnløse nætter, hvor man føler sig usexet og mere død end levende.

Udsøgt sans for det tragikomiske

Jeg grinede flere gange højt og var nødt til at sende billeder af de super fede streger til en veninde, der netop er nybagt mor. Også min egen 15-årige datter har skimmet bogen og kunne spejle sig i teenagedatteren. Jeg følte mig ramt, både som feminist og mor, på flere forskellige niveauer, for under humoren skildrer bogen, med dens super fede femi-illustrationer og udsøgt sans for det tragikomiske, en kaotisk hverdag, der får os til at grine højt af os selv midt i en uperfekt verden. Med en selvsikker og finurlig streg tør Line Kjeldsen Jensen blotte sit komplekse moderhjerte og den ambivalente virkelighed, mange kvinder oplever, når de går hjemme på barsel. Og det er netop dette, der er bogens force.

Selvom Line Kjeldsen Jensen ikke selv ville give bogen til gravide kvinder, fordi hun er bange for at skræmme dem, kan jeg kun anbefale denne bog til alle kommende og nybagte forældre, men også til alle andre, der sætter pris på et herligt grin. Endelig en ærlig instamom, der tør udlevere sandheden om det hellige moderskab.

Hvis du vil du se mange flere af Line Kjeldsen Jensens illustrationer kan du følge hendes profil på Instagram.

Hver dag starter forfra
Line Kjeldsen Jensen
2017
Forlaget fredag